advertise

وال پست

وال پست

وال پست
وال پست
وال پست کلافی است که در طول های مشخص برای یکپارچه عمل نمودن دیوار به کار می رود. این وال پست ها سبب درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام دیوار خواهد شد. همان گونه که از نامش پیداست، وال پست نگهدارنده دیوار است. وظیفه وال پست ها انتقال نیروهای حاصل از باد و زلزله از دیوار به فریم می باشد که موجب عدم تخریب دیوار می گردد.
وال پست یک المان غیر سازه ایست که بسته به نظر مهندس طراح ممکن است در ساختمان اجرا شود که با توجه به اجرا شدن یا نشدن آن، سختی میان قاب ها در طراحی سازه تغییرپیدا خواهد کرد. اما باید توجه داشت که اجرای درست آن باعث کنترل خرابی دیوار ما در سازه به خصوص به هنگام زلزله می شود.
در ساختمان های دارای اسکلت معمولا وال پست از مصالح فولادی و پروفیل های نبشی قوطی و یا ناودانی می سازند. می توان بیان کرد وال پست ساخته شده از نبشی در انتقال بار جانبی و یکپارچگی دیوار بهتر از نوع ساخته شده با قوطی عمل خواهد کرد. به صورت کلی برای ساختن وال پست دو عدد نبشی ۴ یا ۵ را به کمک میلگرد به ضخامت دیوار می دوزند (بهتر است به صورت زیگ زاگ دوخته شود) و سپس کل اجزا را ضد زنگ زده و دیوارهای غیر سازه ای و تیغه ها را داخل آن مهار می کنند. این وال پست ها باید بصورت مناسبی با المان های سازه های فوقانی و تحتانی (تیرها) درگیر گردند. از این رو در اسکت فلزی با جوشکاری وال پست به تیر و در اسکت بتنی با کاشت صفحات فلزی (پلیت و رول بولت) به تیر و جوشکاری وال پست به آن مهار می گردند همچنین می توان پیش از بتن ریزی درون قالب ها پلیت گذاشت و پس از تمام شدن بتن ریزی از آنها برای جوشکاری وال پست ها استفاده کرد.

مراحل اجرای وال پست که باید به آن دقت کرد

۱- قبل از بتن ریزی سقف اجرای بیس پلیت در زیر و روی تیر بتنی و در محل اجرای وال پست، انجام شود.
۲- در مواقع عدم اجرای بیس پلیت قبل از بتن ریزی، اتصال پلیت ها توسط رول بولت به تیر ها از بالا و پایین، اهمیت دارد. برای نصب پلیت ها به جان تیرها هرگز از میخ های فولادی ۳ سانتی که به وسیله دستگاه میخکوب نصب می شوند استفاده نشود.
۳- باید ابعاد داخلی ساختمان قبل از جوشکاری وال پست اندازه گیری شوند تا بعد از دیوارچینی، این مورد مشکل ساز نشود.
۴- کمترین پروفیلی که برای وال پست استفاده می شود نبشی ۵ است، اما به طور کلی نقشه های مصوب و نظر طراح اهمیت دارد.
۵- شاغول بودن و هم راستایی افقی وال پست ها در هر طبقه باید مورد کنترل قرار گیرد اینکار از طریق ریسمان کشی انجام می شود.
۶- فردی که جوشکاری وال پست را انجام می دهد باید در این کار حرفه ای باشد.
۷- اجرای وال پست و جزییات آن باید در دستور کار مجری قرار بگیرد.
انواع اتصال وال پست به اسکلت ساختمان:

- اجرای وال پست با انکر بولت و نبشی کشی
- اتصال دیوار به ستون با میلگرد
- اجرای تسمه دور ستون
- مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در داخل ستون های مجاور
- مهار دیوار از طریق تعبیه میلگرد در داخل کف
- مهار دیوار به دیوارهای برشی از طریق عبور میلگرد در سوراخ قالب ها
- اجرای وال پست برای جان پناه بام (وال پست جان پناه)

گروه فنی مهندسی کیسا

سیستم گرمایشی رادیاتور

سیستم گرمایشی رادیاتور

پس بهتر است رادیاتور را در زیر پنجره نصب کنیم تا مقداری از حرارت رادیاتور ...

سوالات متداول

انواع وال پست کدامند؟
وال پست به معنای نگهدارنده دیوار و به دو صورت وال پست قائم و وال پست افقی است.
- وال پست افقی سبب درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام دیوار خواهد شد.
 - وال پست قائم در زمانی که دهانه شما بزرگ باشد از روی تیر طبقه پایین به زیر تیر طبقه بالا در دهانه جوش می‌شود.
گروه فنی مهندسی کیسا

الزامات قانونی وال پست
آیین نامه ۲۸۰۰ وال پست
- بند ۴-۵-۴: دیوارهای داخلی یا تیغه‌ های با ارتفاع بیش از ۸/۱ متر، باید به نحو مناسبی مانند استفاده از وادارها و . . . از نظر جانبی به سازه مهار شوند.
- بند ۷-۵-۳:
* حداکثر طول مجاز هر دیوار غیر سازه ای بین دو کلاف قائم، نباید از ۶ متر یا ۴۰ برابر ضخامت آن بیشتر باشد.
* حداکثر ارتفاع دیوار غیر سازه‌ای از تراز کف ۳/۵ متر است.
* لبه ‌های قائم تمام دیوارهای غیر سازه‌ای باید مهار شوند.
* لبه ‌های فوقانی (افقی) دیوار غیر سازه ای که در تمام ارتفاع ادامه ندارد باید با کلاف فولادی یا ناودانی نمره ۶ یا معادل مقطع بتن مسلح یا چوبی که به دیوار سازه‌ای یا کلاف ‌های احاطه کننده دیوار غیر سازه ‌ای متصل باشد، مقید گردد.
مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان ویرایش ۹۶
- بند ۴-۹-۱-۳: در تمام دیوار‌های ساختمان، به ویژه در دیوارهای نما، جهت مقاومت در برابر زلزله، ضوابط مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) باید رعایت گردد.


گروه فنی مهندسی کیسا
نکاتی که در اجرای وال پست باید رعایت گردد:
اگر پروفیل وال پست معرفی شده از طرف دستگاه مشاور دوبل نبشی باشد خوب است که در زمان ساخت وال پست، دهانه آن ۱سانتی متر بیشتر از ضخامت دیوار مربوطه باشد که باعث شود تیغه کاملا داخل آن قرار بگیرد. همچنین در وال پست عمودی، باید در فواصل یک متر به یک متر با استفاده از میلگرد آجدار نمره ۱۰، شاخک هایی به قوطی یا نبشی های وال پست جوش داده شود تا بین تیغه و وال پست عمودی گیرداری بهینه ایجاد شده و دیوار مورد نظر در هنگام وارد شدن بارهای جانبی به صورت یکپارچه عمل کند.
در قسمت هایی که وال پست در کنار ستون قرار می گیرد باید فاصله حدود ۴ تا ۵ سانتیمتری رعایت شود و مصالح استفاده شده بین وال پست و ستون نرم باشد مانند یونولیت یا پلاستوفوم تا در صورت وارد شدن بارهای جانبی از جمله زلزله، ستون به دیوار فشار جانبی وارد نکند. برای افزایش گیرداری، وال پست افقی در فواصل ۱ تا ۵/۱ متر با استفاده از میلگرد آجدار با نمره ۱۴ و بالاتر، به سازه سقف وصل می شوند. همه پروفیل های مورد استفاده در ساخت وال پست های افقی و عمودی بایستی ضد زنگ خورده و جهت اتصال بهتر بین وال پست با دیوار های دو طرف و همچنین جلوگیری از ترک های ناشی از حرکات جانبی ساختمان در مرحله نازک کاری، روی آن توری مرغی یا رابیتس کشیده شود و با سیم گالوانیزه محکم گردد.
اشتباهی رایج در اجرای وال پست

در پاره ای از موارد اجرای وال پست دچار تغییراتی می شود و به دنبال آن اشتباهاتی صورت می گیرد دلیل آن نیز معمولا کاهش هزینه های احتمالی ساخت و ساز است. از جمله اشتباهات که در این زمینه صورت می گیرد، استفاده از میلگرد به جای نبشی در اجرای کلاف های افقی می باشد. یکی دیگر از اشتباهات در این زمینه عدم اجرای پشت به پشت نبشی های افقی و قائم می باشد. عدم رعایت این مورد باعث می شود دیوار تنها در یک سمت، در داخل نبشی ها اجرا شود.

بهترین ابعاد زمین برای ساخت

بهترین ابعاد زمین برای ساخت

یکی از ویژگی ‌های هر زمینی ابعاد آن و در درجه دوم شکل هندسی آن است. به طور کلی ...

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.